Vyhledávání


Kontakt

edl-f1

E-mail: silvestr.edl@seznam.cz

Smolař Massa

24.05.2014 18:30

Z loňského roku si jistě pamatujete Marka Webera, který musel čelit častým selháním a nemohl se tak alespoň přiblížit svému týmovému kolegovi Vettelovi. Letošním smolařem je jednoznačně Filipe Massa, kterého postihl již šestý závod šestý incident. Rozeberme si tedy tuto situaci.

První závod zasáhl vážně Filipeho Massu catherham Kamuje Kobajashiho, kterému selhaly zadní brzdy (též lehce vrazil do velmi častného smolaře Kimiho Räikönena, který však v závodě pokračoval). Kromě Massy se musel s pódiem rozloučit Daniel Ricciardo, který byl za porušení pravidel ohledně průtoku paliva diskvalifikován. Nejlépe nebylo ani Bottasovi, který mohl klidně dojet na pódiu, nebýt srážky se zdí (přesto ale skončil na skvělé páté pozici).

Druhý závod se spíš protrápil zmíněný Ricciardo, u kterého selhali mechanici a následně se mu prohlo i přední křídlo. Massa měl též problém s mechaniky, kteří mu nasasovali pneumatiky poměrně "dlouhých" 5 sekund. Avšak přeci jen to nebylo nic tak úplně vážného jako v Číně či v Singapuru (rok 2008).

Třetí závod by se oběma williamsům jistě povedl lépe, kdyby na trať nevyjel safety-car. Docela nešťastně skončil v závodě Jenson Button, kterého trápily technické problémy (a zároveň ho připravili o solidní počet bodů, které by se McClarenu hodily v souboji s Williamsem) a samozřejmě Esteban Gutieréz, kterého nabral Pastor Maldonado.

Čtvrtá závod se nesl jednoznačně ve světle dramatického startu, kdy Fernando Alonso lehce naboural Filipeho Massu a o pár metrů dál se dostal do kontanktu Bottas a Rosberg. Se schodou okolností se oběma kolidujícím nepřenášela telemetrická data. Rosberg je četl z dispeleje a Bottas mě zkrátka smůlu, jelikož jeho monopost žádný displehj nemá. Všechny kolize na startu neměly žádné následky snad kromě Massovýho pit stopu, kdy nejprve mechanici prohodili pravou a levou zadní pneumatiku a posléze lehce poškozený pravý zadní závěz zbrzdil nandání kola. Massa tudíž neměl šanci bodovat. Také se nedostavilo zrovna moc štěstí Grosjeanovi, který mohl bodovat, avšak selhal mu čtrvtý převod, tudíž nedokončil. Závod byl také o dvě kola zkrácen, což uškodilo Kobashimu na catherhamu, který by jinak byl před oběma marussiemi.

Pátý závod měli smůlu v podstatě jen Massa, Vergne a Kobajaši. Massovi se velmi rychle opotřebovávali pneumatiky v důsledku jízdy v nabitém hloučku. Kobajshi byl opět bez brzdy a k Vergnemu přicupital další technický problém.

A šestý závod? Pokud lze mluvit o smůle, musíme asi zmínit opět Filipeho Massu, jenž schytal další ránu od catherhamu a možná měl smůlu i Hamilton a Kvyat, jež zbrzdila žlutá vlajka způsobená Rosbergem.

Nedá se holt nic dělat. Smůla a štěstí také patří ke sportu, avšak je velice zajímavé, že v moderní f1 nalezneme jako největší smolaře tři jezdce: Räikönena (především v roce 2005), Massu (2008-současnost) a Webbera (nejvíce rok 2013). Snad se jim dostaví v f1 a ve vytrvalostních závodech více štěstí!